سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مالکانی که از ترس کرونا خانه اجاره نمی دهند!


 

  • مالکانی که از ترس کرونا خانه اجاره نمی دهند!

    به گزارش شفاف، این روزها بازار اجاره با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و همچنین شیوع ویروس کرونا روز به روز نگرانی مستاجران را بیشتر می کند این بین مالکانی هم هستند که با اخطار به مستاجران خود و دریافت حکم تخلیه واحدها باعث شده اند تا شرایط پیچیده تر شود.

    از سوی دیگر بسیاری از ساکنان واحدهای مسکونی اجاره ای، اجازه ورود به خانه ها جهت بازدید را نمی دهند و از طرف دیگر بخش عمده ای از مشاوران املاک به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده که این موضوع نقش موثری در نابه سامانی بازار اجاره شده است.

    این در حالی است که در سال گذشته بازار اجاره در این روزها خود با کمبود واحد های اجاره ای و رشد لحظه ای قیمت ها مواجه بود که با راه اندازی کمپین های مختلف و همچین کلید زدن طرح اقدام ملی مسکن کمی به سمت آرامش رفت اما امسال با ایجاد رکود و تعطیلی بسیاری از کسب وکارها و همچنین دیر تعیین شدن دستمزد کاراگران در سال 99 باعث شد که این بازار به سمت نابه سامانی، افزایش قیمت و شرایط رکود تورمی برود.

    براساس این گزارش با توجه به آنکه نرخ دستمزد کارگران با افزایش 21 درصدی هم اکنون به 2میلیون و 800 هزار تومن رسیده و این رشد قیمتی باعث نگرانی بیشتر برای مستاجران شده است چراکه رشد ناچیز قیمتی دستمزد و افزایش بیش از 30 درصدی قیمت های اجاره زمینه ساز مشکلات بسیاری برای این حوزه می شود.

    کرونا درب بازار اجاره را هم تخته کرد!

    شمسایی، یکی از مستاجران که در این شرایط صاحبخانه دستور تخلیه واحد مسکونی را به او داده است با بیان اینکه در این شرایط متاسفانه نه تنها صاحبخانه قیمت های اجاره را به دلیل متوقف شدن بسیاری از کسب وکارها کاهش نداده است، گفت: زمان سر رسید تخلیه واحد مسکونی اواخر فرودین ماه بوده اما به دلیل شرایط کرونایی کشور امکان بازدید هیچ واحد مسکونی وجود ندارد بنابراین مشکلات بسیار زیادی برای ما ایجاد شده است.

    او ادامه داد: در این شرایط هیچ مالکی اجازه بازدید از واحد های مسکونی را به ما نمی دهد و از سوی دیگر امکان خروج از منزل به دلیل محدودیت های که هست وجود ندارد که این اقدام باعث قطع نشدن زنجیره کرونا می شود.

    این مستاجر در ادامه توضیح داد: بسیاری از مشاوران املاک تعطیل هستند و بنابراین امکان پیدا کردن واحد مسکونی مناسب نیست.

    مالکانی که از ترس کرونا خانه اجاره نمی دهند

    یکی دیگر از مستاجران که در این شرایط با مشکل مواجه شده بود با بیان اینکه بسیاری از مالکان حتی حاضر نیستند پای قرارداد بیایند، افزود: در رسانه ها به صورت مداوم می گویند که صاحبخانه ها منصف باشند و اجاره چندین ماه را از مستاجران دریافت نکنند اما برخی از صاحبخانه ها نه تنها این شرایط را اجرا نکردند بلکه حتی حاضر نیستند یک ماه زمان تخلیه را هم به تعویق بیندازند.

    این مستاجر در ادامه با بیان اینکه باید دولت در این شرایط بیشتر به فکر مستاجران باشد گفت: امیدوارم ستاد ملی کرونا در این حوزه هرچه زودتر تصمیم گیری کند چرا که شرایط در این بخش به ویژه برای مستاجران بسیار دشوار است.

    ستاد ملی کرونا فکری به حال بازار مسکن کند

    در همین زمینه حسام عقبائی نائب رئیس اول اتحادیه املاک با بیان اینکه دیر تعیین شدن دستمزد کارگران در این شرایط باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مستاجران شد، گفت: دیر تعیین شدن نرخ دستمزد کارگران و بلاتکلیفی درباره آن باعث شده که مالکان و صاحبخانه نتوانند درباره نرخ آن تصمیم گیری کنند.

    او ادامه داد: به طور قطع ما بعد از شرایط کرونا با افزایش نرخ اجاره ها روبه رو خواهیم بود و این رشد قیمتی برابر با نرخ تورم خواهد بود.

    عقبایی با بیان اینکه خرید و فروش مسکن بعد از کرونا با رشد نرخ مواجه خواهد بود، افزود: در زمانی که بازار خرید و فروش با افزایش و رشد قیمتی مواجه شود به طور قطع قیمت های اجاره هم بالا می رود بنابراین باید در این زمینه تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا مشکلات مستاجران بر طرف شود.

    عقبایی با اشاره به کاهش جا به جایی مستاجران در روزهای پایانی سال به طور طبیعی گفت: هرساله از بهمن ماه به بعد شاهد سیر نزولی جا به جایی منازل در کشور هستیم و به ندرت رهن و اجاره انجام می شود چون خاسفند ماه فصل جا به جایی نیست و این موضوع مختص الان نیست و در شرایط عادی هم, چنین است به این خاطر که اغلب جا به جایی ها در بازه خرداد تا شهریور ماه انجام می شود.

    او اظهار کرد: کرونا بحرانی را برای مردم به وجود نیاورده است به این دلیل که شاید تعداد محدودی از افراد قصد جا به جایی داشته باشند و در قیاس کلان هم نمی توان آن را در شرایط فعلی یک مشکل قلمداد کرد.

    او ادامه داد: موجران و مستاجران که در این ماه با چنین شرایطی روبرو هستند باید با یکدیگر توافق و تعامل کرده تا به موعد قرارداد خود اضافه کنند چون سود و زیان برای هر دو طرف است.

    نایب رئیس اتحادیه املاک اظهار کرد: قانون خاصی برای این موضوع وجود ندارد و در صورتی که از ماه اردیبهشت به بعد مشکل کرونا خاتمه پیدا نکند می تواند برای جا به جایی ها دغدغه مهمی باشد و در آن صورت در مرحله اول دولت باید وارد عمل شود و سپس موجران و مستاجران باید با یکدیگر تعامل لازم را داشته باشند. 

    مالکان منازل استیجاری حکم تخلیه نگیرید

    در ادامه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور  با بیان اینکه در این شرایط اغلب از مالکان انصاف را برای مستاجران خود رعایت نمی کنندگفت: فعلاً هیچ برنامه‌ای برای وضعیت کنونی مستاجران نداریم و تنها راهکاری که در این زمینه در نظر گرفته ایم آن است که از مالکان خواهش می کنیم که شرایط مستاجران را درک کنند.

    او توضیح داد: در این شرایط حتی مالکان هم به خاطر کرونا پای قرارداد نمی آیند و حتی با وجود آنکه سعی داشتیم تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم اما قبول نکرده اند.

    خسروی گفت: تنها کاری که می توانم به عنوان بخش خصوصی انجام دهیم این است که از مالکان خواهش کنیم قراردادها را تمدید کنند تا بتوانیم از شرایط عبور کنیم.

    رئیس اتحادیه املاک افزود: فعلا نمی توانیم برای وضعیت کنونی بازار اجاره نظری دهیم تنها باید منتظر باشیم و ببنیم دولت چه برنامه در نظر خواهد گرفت.

    او تاکید کرد: البته برنامه و طرح های برای این شرایط به دولت ارائه کرده ایم که امیدواریم بررسی شود.

    همچنین محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی هم گفت: بررسی ها درباره  اداره وضعیت کنونی انجام شده و ما امیدواریم هرچه سریع‌تر تمهیدات لازم در این زمینه عملیاتی شود.

    او ادامه داد: پیشنهادات درباره وضعیت کنونی بازار اجاره به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شده که طی این چند روز امیدوارم به تصویب برسد.

    محمود زاده تصریح کرد: با بازگشایی تمامی کارگاه های ساختمانی همزمان با رعایت پروتکل های بهداشتی وضعیت بازار مسکن از جمله خرید وفروش و اجاره بهبود می یابد و با اجرای طرح های مختلف اجازه افزایش قیمت را نخواهیم داد.

    براساس این گزارش بازار اجاره به عنوان مهمترین بازار اقتصادی کشور در شرایط کنونی و کرونا یک کشور با حساسیت ها و مشکلات بسیار زیادی از جمله برای مستاجران روبرو شده است بنابراین امیدوارم دولت با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و همچنین به تعویق انداختن یک ماهه حکم تخلیه مستاجران بتواند بخش کوچکی از نگرانی‌های این اقشار که بخش عمده ای از انها در کلان شهرها هستند را برطرف کند.




تاریخ : چهارشنبه 99/1/27 | 2:14 عصر | نویسنده : | نظر

واکسن‌های گیاهی برای مبارزه با آفات کشاورزی ساخته شد


 

  • واکسن‌های گیاهی برای مبارزه با آفات کشاورزی ساخته شد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گروهی از پژوهشگران به ریاست محققان دانشگاه «هاله» در آلمان در ماه آگوست سال 2019 از ابداع یک رویکرد سریع و قابل اعتماد برای تولید واکسن برای گیاهان خبر دادند. این واکسن را می‌توان همانند یک آفت‌کش بر روی گیاه اسپری و یا حتی آن را همانند واکسن‌های حیوانی، تزریق کرد.

    این واکسن با استفاده از سیستمی به نام «مداخله آر.ان.ای» و یا RNAi عمل می‌کند. RNAi را می‌توان نوعی سیستم ایمنی قلمداد کرد. این سلول، آر.ان.ای دو رشته‌ای که متعلق به خودش نباشد را شناسایی می‌کند؛ درست مانند ویروسی که تلاش می کند وارد سلول شود و برای این منظور آر.ان.ای را به قطعات کوچک خرد می‌کند.

    سپس سلول، از این قطعات برای شناسایی و متوقف ساختن فعالیت بیشتر پاتوژن استفاده می‌کند. جالب اینجاست که سلول‌های یوکاریوتی (eukaryotic cells) - مانند حیوانات، گیاهان و قارچ‌ها - همچنین از RNAi برای تنظیم ژن‌های خود، تشخیص و سرکوب RNA خود استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند مانند یک سوئیچ قطع برق لامپ، بیان ژن را از فعالیت بیاندازد و یا حتی تنظیم کند.

    محققان این مداخله RNAi را در آزمایشگاه خود با استفاده از سلول‌های گیاهی کشت شده توتون و RNA دو رشته از TBSV (ویروس شیرین‌کننده گوجه فرنگی) از نو تولید کردند. سپس، آن‌ها به دنبال RNA ویروسی گشتند که قوی‌ترین واکنش RNAi را در تنباکو ایجاد می‌کند. پس از شناسایی این RNA ویروسی، آن‌ها آزمایش‌های «واکسیناسیون» را انجام دادند و RNA را به گیاهان تنباکو آلوده تزریق کردند. محققان متوجه شدند که گیاهان تلقیح شده با قوی‌ترین واکسن با میزان 90? محافظت شدند.

    یکی از مهم‌ترین مزایای واکسیناسیون گیاهان این است که مولکول‌های RNA را می‌توان از طریق کاربرد موضعی مانند اسپری، تزریق به ساقه، خیساندن ریشه یا درمان بذر به گیاهان ارائه داد.

    این روش ساده مزیت دیگری نیز دارد و آن قابلیت انعطاف‌پذیری است. ویروس‌ها و پاتوژن‌ها برای سازگاری با محیط‌های متغیر به طور مداوم جهش می‌یابند. طراحی یک واکسن RNA مناسب، سریعتر و آسان‌تر از رویه‌های وقت‌گیر و  پر زحمت لازم برای ویرایش ژن است.

    این واکسن برای گیاهان چند ساله مانند انگور، درخت مرکبات و سیب که تهیه واکسن برای آن‌ها اغلب به سال‌ها آزمایش نیاز دارد و اصلاح ژنتیکی آن‌ها پر هزینه است یک مزیت محسوب می‌شود.

    واکسن‌های RNAi همچنین بسیار خاص هستند، این واکسن‌ها فقط پاتوژن‌های هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ این در حالی است که انتظار می‌رود اثرات ناخواسته آن‌ها بر روی سایر ارگانیسم‌ها محدود باشد.




تاریخ : چهارشنبه 98/12/21 | 8:10 صبح | نویسنده : | نظر

لوگوی پلی‌استیشن 5 فرقی نکرده؛ جزییات کنسول به زودی منتشر می‌شود


 

  • لوگوی پلی‌استیشن 5 فرقی نکرده؛ جزییات کنسول به زودی منتشر می‌شود

    به گزارش همشهری انلاین؛ مثل سال‌های قبل، سونی هم امسال در نمایشگاه CES با مجموعه‌ای از محصولات و یک کنفرانس خبری حضور پیدا کرده است. محصولات مختلف حوزه‌ی تکنولوژی که سونی در کنفرانس CES خود به نمایش گذاشته و معرفی کرده هم چندان ارتباطی با ما ندارد، ولی «جیم رایان»، مدیرعامل پلی‌استیشن هم در کنفرانس سونی حضور پیدا کرد تا کمی از پلی‌استیشن بعدی صحبت کند. جیم رایان لوگوی پلی‌استیشن 5 را نشان داد و کمی از قابلیت‌های آن گفت.

    لوگوی پلی‌استیشن 5 عینا شبیه به لوگوی پلی‌استیشن 4 طراحی شده است؛ طوری که فقط عدد 4 روی این لوگو به 5 تغییر پیدا کرده است. اساسا تمام کنسول‌های پلی‌استیشن قبلی، از طراحی‌های مختلفی برای لوگوی خود استفاده کرده‌اند. با این حال، می‌توانیم به این لوگوی یکسان، با این ذهنیت نگاه کنیم که پلی‌استیشن می‌خواهد با کنسول جدید خود، همان راه پلی‌استیشن 4 را ادامه دهد.

    به غیر از نمایش لوگوی پلی‌استیشن 5، جیم رایان هم‌چنین یکی دو اسلاید مختلف برای ارایه‌ی اطلاعات از این کنسول و هم‌چنین آمار و ارقام فروش، ارایه داد.

    اسلاید نمایش داده شده درباره‌ی پلی‌استیشن 5 اساسا اطلاعاتی که از آن خبر داشتیم را دوباره تکرار می‌کند؛ قابلیت‌هایی مثل صدای سه‌بعدی، فناوری لرزش لمسی و تنظیم ماشه‌های دسته، حافظه‌ی اس‌اس‌دی پرسرعت، پردازش گرافیکی ری-تریسینگ سخت‌افزاری و پشتیبانی از بلو-ری‌های 4K در اسلاید نمایش داده شده‌اند.

    جیم رایان درباره‌ی کنسول پلی‌استیشن 5 گفت: تعدادی از قابلیت‌های کلیدی پلی‌استیشن 5 را رونمایی کرده‌ایم، قابلیت‌هایی که با مشخصا برای این کنسول مهندسی شده‌اند و به طور کلی این پلتفرم را از رقبا جدا می‌کنند؛ تکنولوژی‌هایی مثل اس‌اسی‌دی فوق سریع، صدای سه‌بعدی، بلو-ری اچ‌دی و یک دسته‌ی جدید که لرزش لمسی و ماشه‌های قابیل تنظیم دارد. با این اساس، پلی‌استیشن 5 به بازی‌سازان این قدرت را می‌دهد تا دنیاهایی بسیار بزرگتر و تجربه‌های گیم‌پلی بسیار عمیق‌تر از گذشته را چه از نظر ظاهر، صدا و حس، خلق کنند.




تاریخ : یکشنبه 98/10/22 | 2:52 عصر | نویسنده : | نظر

آغاز به کار سامانه شتاب‌نگار سیل و زلزله در پایتخت


 

  • آغاز به کار سامانه شتاب‌نگار سیل و زلزله در پایتخت

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رضا کرمی‌محمدی صبح شنبه، هفتم دی‌ماه، در آیین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که امروز و در این برنامه سامانه‌های هشدار سریع زلزله و تخمین خسارت‌ها، ایستگاه باران‌سنجی و سامانه هشدار سریع سیل و همچنین استودیو شهر آماده افتتاح می‌شود گفت: این اقدامات گام موثری در راستای همکاری‌های بین بخشی است؛ چراکه با شرکت گاز و هواشناسی در تبادل داده‌ها و استفاده از سامانه‌های شتاب‌نگاشت بهره بردیم.

    وی با بیان این که وقتی بحرانی همچون سیل یا زلزله رخ می‌دهد معمولاً مدیران بر اساس تجربیات قبلی و بدون اطلاع از میزان خسارات وارد میدان می‌شوند، گفت: اما حالا با ثبت سامانه‌های هشدار سریع و تخمین خسارات می‌توانند به صورت آنلاین از میزان خسارت‌های احتمالی باخبر شوند.

    رئیس مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که امروز استودیو شهر آماده نیز با همکاری شبکه 5 افتتاح می‌شود، اظهار کرد: در شهر تهران 100 پایگاه مدیریت بحران دایر است که شاید در زمان غیر بحران کارایی خاصی نداشته باشد که باید این پایگاه‌ها را در راستای بحران استفاده کنیم و حالا این پایگاه برای تبدیل شدن به استودیو شهر آماده به شبکه 5 داده می‌شود تا برنامه‌های اطلاع‌رسانی را پوشش دهد.

    صبح امروز استودیو شهر آماده، سامانه شتاب‌نگار سیل و باران‌سنج و ایستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله و تخمین خسارات با حضور شهردار تهران افتتاح شد.




تاریخ : یکشنبه 98/10/8 | 2:24 عصر | نویسنده : | نظر

آمادگی فائو برای کمک به ایران در زمینه مدیریت منابع خاک


 

  • آمادگی فائو برای کمک به ایران در زمینه مدیریت منابع خاک

    به گزارش همشهری آنلاین، مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک سه‌شنبه 12 آذر در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

    گِرولد بودِکِر، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران در مراسم روز جهانی خاک، گفت: این سازمان به دنبال افزایش همکاری خود با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت پایدار خاک و منابع طبیعی است.

    بودِکِر در جریان سخنرانی خود اظهار داشت: فائو از کشورهای عضو می‌خواهد سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که ترغیب‌کننده طیف گسترده دست‌اندرکاران برای بکارگیری رویکردهای زراعی مبتنی بر مدیریت پایدار خاک باشند.

    به گفته وی، رویکردهایی همچون بوم‌شناسی کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی ارگانیک، بی‌خاک‌ورزی و دارکشت‌ورزی از جمله رویکردهای مورد تاکید فائو برای ترویج بین ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران عرصه کشاورزی اشت.

    نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که خاک یک منبع متناهی است، به این معنا که اگر از بین برود، بازیابی آن در مدت عمر انسان امکان‌ناپذیر است.

    وی همچنین اظهار داشت: فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است.

    بودِکِر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است. فرسایش خاک موجب حذف سطح حاصل‌خیز خاک و کاهش فضای مناسب برای ریشه‌زایی گیاهان در خاک می‌شود؛ توالی و سیری که تاثیراتی منفی بر رشد و عملکرد محصولات کشاورزی دارد.

    بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی فائو، تخمین زده می‌شود که فرسایش خاک هر ساله موجب کاهش چهار درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در جهان می‌شود.

    در این گزارش تاکید شده است که فرسایش خاک همچنین موجب آلودگی آب‌راهه‌ها و انتشار کربن ذخیره شده در خاک در جو زمین می‌شود.

    فائو در جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد که گرامیداشت روز جهانی خاک فرصتی را مهیا می‌کند تا نقش و ارزش خاک را به خاطر ظرفیت تولیدی‌اش همچنین نقش‌آفرینی آن در تامین امنیت غذایی و حفظ خدمات کلیدی اکوسیستمی مورد توجه قرار دهیم.

    به گفته وی، همان‌گونه که در شعار امسال روز جهانی خاک مورد اشاره قرار گرفته است، ما باید سخت تلاش کنیم تا فرسایش خاک را متوقف و آینده‌مان را حفظ کنیم.




تاریخ : پنج شنبه 98/9/14 | 2:22 عصر | نویسنده : | نظر