سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتاب آناتومی نازی‌ها اگرچه نتیجه جنایت است اما هنوز مرجع جراحان به شمار می‌رود


 

  • کتاب آناتومی نازی‌ها اگرچه نتیجه جنایت است اما هنوز مرجع جراحان به شمار می‌رود

    به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بی بی سی، دکتر سوزان مک‌کینن جراح و استاد دانشگاه پزشکی واشنگتن می‌گوید هنوز هم برای پیشرفته‌ترین جراحی‌هایش از کتابی قدیمی مربوط به اواسط قرن بیستم میلادی کمک می‌گیرد. این کتاب آناتومی توسط حزب نازی در طول جنگ جهانی دوم تهیه شده است و هرچند کتابی نایاب است ولی در سایت‌های آنلاین فروش کتاب با قیمت‌های هنگفت خریداری می‌شود.
     
    کتاب آناتومی پرنکاف تصاویری دقیق و واقعی از بدن انسان دارد که توسط دکتر ادوارد پرنکاف و همکارانش در حزب نازی آلمان گردآوری شده است. دکتر پرنکاف هرچند از سوی انگلیس و آمریکا جنایتکار جنگی محسوب می‌شود و کتابش در این کشورها ممنوع است ولی هنوز مرجع اصلی آناتومی برای جراحان محسوب می‌شود.
     
    دکتر پرنکاف در طول جنگ جهانی دوم با همکاری تیمی از نقاشان وابسته به حزب نازی در طول جنگ جهانی دوم از روی اجساد مربوط به زندانیان سیاسی و اسرای جنگی تصاویری از بدن انسان تهیه کرده است که در نوع خود بی‌نظیر هستند. تصاویر و نقاشی‌های رنگی واقعی تهیه شده از اجزای بدن انسان آنقدر طبیعی و واقعی کشیده شده است که به بیماران قلبی توصیه می‌شود این کتاب را مطالعه نکنند.

    منتقدان می‌گویند کتاب اطلس بدن انسان حزب نازی به خاطر استفاده غیراخلاقی از اجساد اسرای زندانی نمی‌تواند در دانشکده‌های پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد ولی واقعیت این است که این کتاب با ارزش چندهزار پوند هم اکنون به صورت محدود توسط جراحان و متخصصان علم پزشکی به کار می‌رود.
     
    دکتر مک‌کینن می‌گوید هرچند وقتی به مرجع و منشاء پیدایش این کتاب نگاه می‌کنم احساس درد و رنج انسانی را در آن می‌بینم ولی به هر حال چنین کتابی تهیه شده است و نمی‌توان آن را انکار کرد. این کتاب حاصل پروژه‌ای 20ساله در حزب نازی در دانشکده پزشکی وین اتریش است که هرچند از نظر اخلاق انسانی یک جنایت است ولی از نظر علمی جایگاه ارزشمندی دارد.
     
    کتاب آناتومی نازی‌ها به پنج زبان زنده دنیا در دو جلد چاپ شد ولی از سال 1994 به بعد چاپ آن متوقف شد و هم اکنون تنها نسخه‌های محدودی از آن در اینترنت موجود است.




تاریخ : دوشنبه 98/6/11 | 3:58 عصر | نویسنده : | نظر